Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

Διαχείριση συμπεριφοράς στην τάξη και τήρηση των κανόνων.


Στο σημερινό μου post θα σας συγκεντρώσω τρόπους διαχείρισης της 'ανεπιθύμητης' συμπεριφοράς στην τάξη με βάση όλες τις σημειώσεις που έχω κρατήσει από όλα τα σεμινάρια που έχω παρακολουθήσει εδώ και 10 χρόνια.. Φυσικά οι τρόποι και οι πιθανές λύσεις είναι τόσες πολλές που δεν χωρούν σε μια μόνο ανάρτηση. Εγώ θα σας αναφέρω τρόπους που έχω πραγματικά χρησιμοποιήσει στην τάξη και έχουν φέρει θετικά αποτελέσματα. Βέβαια όλοι ξέρουμε (γιατί όλοι έχουμε έρθει αντιμέτωποι με άσχημη συμπεριφορά στην τάξη μας) πως η 'λύση' διαφέρει σε κάθε περίπτωση. Γενικά όμως, αξίζει να έχουμε κατά νου ορισμένες διαδικασίες που αν ακολουθήσουμε μόνο θετικά μπορεί να επηρεάσουν την τάξη μας.

-Αρχικά, το σημαντικότερο είναι να συμφιλιωθώ με την ιδέα πως θα αντιμετωπίσω ανάρμοστη συμπεριφορά στην τάξη και να γνωρίζω εγώ σαν εκπαιδευτικός, πριν μπω στην τάξη, τους κανόνες που προτίθεμαι να ορίσω ώστε να γίνει το μαθημά μου σωστά. Κανόνες που πρώτη από όλους οφείλω να τηρώ εγώ η ίδια.Εάν, για παράδειγμα, ζητήσω από τους μαθητές μου να μην με διακόπτουν όσο μιλάω τότε το ίδιο οφείλω να κάνω κι εγώ όταν μιλούν εκείνοι. Τους κανόνες λειτουργίας της τάξης πρέπει να τους υπενθυμίζω τακτικά. Δεν αρκεί να τους έχω απλά γραμμένους κάπου μέσα στην τάξη αν δεν αναφέρομαι ποτέ σε αυτούς.
- Καλό είναι τις πρώτες μέρες στην τάξη να είμαι σε 'εγρήγορση' ώστε να αποφύγω δυσάρεστα περιστατικά. Άλλωστε η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.
- Καθ'όλη τη διάρκεια του μαθήματος (και της χρονιάς) πρέπει να κυκλοφορώ στην τάξη, να παρακολουθώ και να κρατώ οπτική επαφή με τον κάθε μαθητή ξεχωριστά. Δεν βοηθάω τον εαυτό μου εάν είμαι απλά καθισμένη μπροστά τους χωρίς να τους παρατηρώ καν.
- Δεν υψώνω την φωνή μου χωρίς λόγο. Φροντίζω να κριτικάρω την συμπεριφορά και όχι το πρόσωπο. Είναι προτιμότερο να πω ''δεν είναι σωστό να πεταγόμαστε όταν έχει τον λόγο κάποιος άλλος'' παρά '' Κωστάκη σταμάτα να διακόπτεις τον συμμαθητή σου''.
- Δεν επιβάλλω κάποια 'ποινή' εάν πρωτα δεν έχω προειδοποιήσει γιαυτήν. Εάν όμως έχω προειδοποιήσει τότε οφείλω να τηρήσω αυτό που είπα και να μην 'την χαρίσω' στο παιδί. Εάν για παράδειγμα έχω προειδοποιήσει κάποιον πως την επόμενη φορά που δεν θα φέρει homework θα χάσει το διάλειμμα για να το κάνει τότε πρέπει να το εφαρμόσω. Τα παιδιά δεν εκτιμούν περισσότερο καθηγητές και δάσκαλους που ανέχονται τα πάντα από αυτά.
-Επικεντρώνω την προσοχή μου στον 'αδύναμο' μαθητή ο οποίος είναι πολλές φορές επιρρεπής σε λάθος συμπεριφορά στην τάξη. Φροντίζω να του δίνω χρόνο να τον βοηθάω διακριτικά, δεν επιτρέπω να τον διακόψουν και δεν ξεχνώ να τον επιβραβεύω δημόσια και να του λέω πόσο περήφανη με κάνει με την προοδό του.
- Δεν κοροιδεύω τα παιδιά ακόμα και αν το κάνω στα αστεία με καλή πρόθεση. Δεν είμαστε φίλοι είμαι  η καθηγήτρια τους και έτσι πρέπει να με βλέπουν.  
-Μην φοβάστε να τους πείτε πόσο περήφανοι είστε, πως είναι η καλύτερη τάξη που είχατε ποτέ ακόμα κι αν δεν είναι. Πέρυσι, σε κάποια τάξη Junior A (10 παιδιών) αυτό το τελευταίο με βοήθησε όσο δεν φαντάζεστε καθώς με το που τους έλεγα ' σας ευχαριστώ πραγματικά που με βοηθάτε και είστε τοσο ήσυχοι' (κι ας μην ήταν όλη την ώρα) αμέσως ηρεμούσαν. 
- Σε περίπτωση ανάρμοστης συμπεριφοράς απέναντί σας,μην εξοργίζεστε και μην το παίρνετε προσωπικά. Το πιθανότερο είναι πως δεν έχετε καμία σχέση με την συμπεριφορά αυτή καθώς προέρχεται από κάπου αλλού. Δίνετε πάντα ευκαιρίες στον μαθητή να κάνει ένα νέο ξεκίνημα και κυρίως πάντα να δίνετε στο μαθητή διέξοδο για υποχώρηση. Για παράδειγμα ζητήστε του να απολογηθεί στον συμμαθητή που ενόχλησε και το θέμα να λήξει εκεί. Όμως να θυμάστε πως αυτό πρέπει να γίνει ιδιαιτέρως. Καλό είναι να επιβραβεύουμε δημόσια και να επιπλήττουμε ιδιωτικά.
- Φροντίζω να δίνω σαφέστατες οδηγίες για το κάθε τι. Η αβεβαιότητα ενισχύει την βαβούρα στην τάξη μου.
-Τέλος, η καλύτερη μέθοδος για μια ήσυχη τάξη είναι να τους κρατάω απασχολημένους, κάτι το οποίο σαφέστατα απαιτεί σωστή προετοιμασία απο εμάς πριν εισέλθουμε στην τάξη. Ο 'νεκρός' χρόνος την ώρα του μαθήματος μπορεί να είναι καταστροφικός για την πειθαρχία της τάξης μας. Πάντα έχουμε δραστηριότητες έτοιμες για early finishers όχι απαραίτητα περισσότερες ασκήσεις (δεν θέλουμε να το δουν σαν τιμωρία επειδή τελείωσαν στην ώρα τους).

Αυτά και τόσα άλλα μας κάνουν την ζωή λιγάκι πιο εύκολη. Θα μου ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να μου γράψετε και δικούς σας τρόπους διαχείρισης της τάξης σας. Σίγουρα όλοι έχετε εξαιρετικά tips τα οποία θα ήθελα να γνωρίζω.



3 σχόλια :

  1. http://www.smartclassroommanagement.com/ κοιταξε και αυτο το μπλογκ οπως και τα βιβλια που εχει γραψει ο linsin...ειναι απιστευτος εμενα προσωπικα μου αλλαξε ολη τη φιλοσοφια μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι χρήσιμο blog post! Thanks for sharing! Κάτι επιπλέον που μου έρχεται στο μυαλό: να μην επηρεαζόμαστε και περιμένουμε πάντα προβλήματα από συγκεκριμένο μαθητή. Show them you believe in the goodness in them!

    ΑπάντησηΔιαγραφή